Citytrip Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wouter Lensing - WaarBenJij.nu Citytrip Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wouter Lensing - WaarBenJij.nu

Citytrip Kopenhagen

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter

18 Maart 2017 | Denemarken, Kopenhagen

Gegroet allemaal,

Hier weer een update van jullie hedendaagse viking.

Zoals ik had had aangegeven in mijn vorige reisverslag (en zoals de titel al verklapt), ben ik Kopenhagen wezen bezichtigen. Mijn mening over deze stad? FANTASTISCH!!! Echt, Kopenhagen is een veel mooiere, rustigere en gevarieerdere hoofdstad, dan die van ons. Ik ga ook zeker nog een paar terug naar deze stad, want er is zoveel te zien en te doen, dat ik voor mijn gevoel pas 5% (of nog minder) heb bezichtigd.

Hieronder staan de dagverslagen van dat weekend.

10/3: Op de vrijdag, heb ik vooral gekeken wat het avond/nachtleven te bieden had. Nadat ik had ingecheckt in mijn hotel, besloot ik maar eens lekker Deens te gaan eten, beter bekend als 'vis'. Want ja, vis daar zijn ze echt dol op hier in Denemarken. Mijn maaltijd bestond o.a. uit gerookte zalm en haring met (als ik het goed heb) kip kerrie salade. De echte Hollanders onder jullie zullen dit misschien verneuking van de haring vinden, maar ik kan het echt aanraden om een keer te proberen. De rest van de avond was een beetje straatjes kijken en een kleine kroegentocht houden.
Een van de kroegen die ik aan deed was een studentenkroeg waar ze gewoon Grolsch hadden :D. Zo kreeg ik toch ineens heimwee, naar het beloofde Oosten van Nederland. Huil, huil, snif, snif. Zo dat ook weer gehad. Na een biertje of drie, in drie verschillende kroegen, vond ik het wel mooi geweest en besloot maar te gaan slapen. Maar ik zou geen toerist zijn, als ik niet eerst drie keer zou verdwalen, zelfs met een zeer detailleerde kaart van Kopenhagen.

11/3: De zaterdag van mijn citytrip begon met een goed ontbijt waar ze o.a (u raadt het vast al) vis hadden. Na mijn spullen te hebben gepakt, ging ik de stad maar weer eens in. Maar uiteraard, was ik weer eens vergeten te checken hoe laat de meeste dingen open gingen. En dus stond ik tussen 9 en 10 voor veel dichte deuren. Want alles, maar dan ook echt alles gaat om 10 uur open in deze stad, m.u.v. alle koffietenten.
Maar goed, na eerst wat rond te hebben gestruind, kon ik dan eindelijk mijn eerste hoogtepunt bezichtigen, de Ronde Toren. Dit 35 meter hoge gebouw, die vroeger diende als sterrenwacht, bezorgt je een goede ochtend work-out. Maar het uitzicht dat je hebt als je boven bent is fantastisch. Je kunt werkelijk de hele stad zien.
Na een kwartier te hebben genoten van het uitzicht, besloot ik verder te lopen. De volgende halte was Kasteel Rosenberg. Dit vrij kleine kasteeltje, heeft wel veel te bieden. Heel veel oude schilderijen, beeldhouwwerken en andere aristocratische ongein. Het hoogtepunt is de kelder. Daar liggen namelijk heel veel oude wapens opgeslagen en ook de kroonjuwelen, die daadwerkelijk gebruikt worden bij de troon overdacht hier in Denemarken.
Na de lunch, ging op weg naar het wel bekende vis-vrouwke van Denemarken. Opnieuw raakte ik de weg enorm kwijt en dat terwijl ik een kant en klare wandelroute aan het volgen was. Afijn, na een uur te hebben rond gelopen (wat geen straf was met het heerlijke weer dat ik had) was ik er dan eindelijk, de Kleine Zeemeermin. Het is inderdaad niet groot, maar wel mooi om te zien. Wat nog mooier en ook indrukwekkender om te zien, is het monument dat er naast gelegen is. Dit vroegere militaire fort, dient nu als nationaal monument voor alle Deense slachtoffers die zich hebben ingezet voor de vrijheid. Echt mooi om te zien. Het is ook het groene hart van de stad en valt dan ook enorm op tussen alle hoge gebouwen van de stad.
Na een uur te hebben genoten van deze groene, rustige plek, liep ik verder naar Nyhavn, letterlijk vertaald 'Nieuwe Haven'. Dit is een van de meest bekende plekken van de stad, met vele kroegen en eetgelegenheden. Hier moet je geen kroegentocht houden, want als je opstaat is je plek meteen weer bezet door anderen. Zo druk is het daar. En dat is ook te merken aan de rijen voor de rondvaarten, die vanaf daar vertrekken. De wachtrijen waren gemiddeld een uur. En dat terwijl er bijna elke 5-10 minuten wel een boot vertrok.
Maar goed, na even een goed glas Carlsberg te hebben gedronken, liep ik verder langs het water richting het centraal station. Vanaf daar nam ik de bus naar het hotel om even te kunnen bijkomen van deze innoverende dag. Na even ene douche te hebben genomen, ging maar weer eens eten. Dit keer geen Deens, maar een goede Italiaanse pasta. Nu zullen jullie denken: "WAAROM?!" Nou omdat het hotel mij deze tent enorm aanraadde. En terecht, wat een goede pasta heb ik daar gehad zeg. Ik zou daar bijna elke dag wel kunnen eten, maar dat vindt mijn portemonnee niet zo leuk denk ik :P.
Maar goed, na nog even paar puzzeltjes te hebben gedaan en een paar pilskes, vond ik het wel mooi geweest en besloot ik maar te gaan slapen. Maar niet voordat ik de finale van Wie is de Mol had gekeken.

12/3: Na een iets mindere nachtrust als de eerste en weer vis bij het ontbijt, vroeg ik het hotel wat er te doen was op zondag. Mij werd verteld dat ik eigenlijk alles kon doen, want alles is gewoon open op zondag. Dit is trouwens iets wat ik al eerder merkte. Veel supermarkten en andere winkels zijn gewoon open op zondag en dan ook gewoon van 8-20 of zelfs nog later. Ik besloot om deze ochtend zo'n rondvaart te gaan doen vanaf Nyhavn. Lekker ontspannen en een stuk minder vermoeiend voor mijn benen, want dat waren ze nog wel van de dag ervoor. Uiteraard was ik natuurlijk net niet op tijd voor de eerste rondvaart van de dag en moest ik een half uur wachten. Wat geen straf is met alle kroegen van Nyhavn, die ook al bijna allemaal open waren.
Na een heerlijk stuk aardbeiengebak, kocht ik een ticket om aan boord te mogen. Bij de kassa kreeg ik het aanbod om een combi ticket te kopen tegen gereduceerd tarief. Een combi ticket waarvoor hoor ik u denken. Nou, een combi ticket voor een rondvaart en de........... (oude) Carlsberg brouwerij. Dit kon ik als schrale Hollandse student natuurlijk niet laten schieten en had ik mijn planning voor die dag al weer grotendeels gevuld.
De rondvaart was echt super tof, wel koude wind, maar tof. Veel toffe dingen gezien, die ik de dag ervoor nog niet had gezien. Weliswaar alleen van de buitenkant, maar goed, ik heb daardoor wel een paar plekken in gedachten die ik bij mijn volgende trip ga bezoeken. Het tofste wat ik zag tijdens de rondvaart was een onderzeeër en een oorlogsschip die nog in Irak hadden gediend.
Na de rondvaart nam ik de trein naar de brouwerij. Deze plek is vandaag de dag meer een museum, dan een brouwerij waarin de gehele ontstaan geschiedenis van Carlsberg wordt getoond en hoe men in den beginne het goudgele vocht maakte. Ook hebben ze er nog oude stallen staan waar ze nog Jutlanders hebben. Dit bijzonder paardenras, heeft enorm sterke benen en werd vroeger dan ook veel gebruikt als trekpaarden. Dus ook voor het vervoeren van de vele liters bier die Carlsberg produceerde. Vandaag de dag zijn de dieren beschermd. Van de 100.000 die er ooit waren, zijn er nu nog maar 1.000 ongeveer.
Na een korte productconfrontatie (zat uiteraard bij de prijs in) en mijn souvenirtje te hebben opgehaald, vond ik het wel mooi geweest voor het weekend en besloot na een hamburger lunch de trein naar huis te nemen. Er stond immers weer een stage week voor de deur.

Inmiddels heb ik drie weken bij mijn stage erop zitten en begin ik er steeds lekkerder in te komen. De meeste opstart problemen zijn verholpen en de lunches worden een stuk gezelliger, nu ik mijn collega's wat beter begin te kennen.

Dit weekend heb ik maar even rust genomen, niet alleen omdat ik daar simpelweg aan toe was, maar ook om een beetje geld te sparen voor de vele andere tripjes die ik ga maken. Want ja, Denemarken is niet één van de goedkoopste landen. Volgend weekend ga ik weer deel van het land bezichtigen en zoals het er nu naar uit ziet, wordt dat Helsingør en dan ook de oversteek naar Helsingborg (Zweden). Dus eigenlijk ga ik een deel van twee landen bezoeken. :P.

Dit was het weer vanuit Denemarken.

Tot de volgende keer mensen.

Groet,
Wouter

PS: Op mijn Facebook zal ik foto's zetten van mijn trip naar Kopenhagen. Ik heb geprobeerd er ook een aantal op deze site te plaatsen. Dit lukt (nu) niet. Ik zal dit later nogmaals proberen voor de Facebook lozen onder u.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Wouter

Actief sinds 27 Feb. 2017
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 61204

Voorgaande reizen:

23 Februari 2017 - 27 Mei 2017

Stage in Denemarken

Landen bezocht: