Naar de Haaien - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wouter Lensing - WaarBenJij.nu Naar de Haaien - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Wouter Lensing - WaarBenJij.nu

Naar de Haaien

Blijf op de hoogte en volg Wouter

03 April 2017 | Denemarken, Kopenhagen

Hallo jongelui en luie jongeren,

Hier weer een bericht van Wouter de Viking.

Wees gerust, de titel is niet figuurlijk maar letterlijk, maar daarover straks meer. Allereerst wil ik mijn excuses aanbieden. Dit omdat ik jullie foto's had beloofd van Kopenhagen. Ik heb dit via deze site en via Facebook een aantal keer geprobeerd, maar helaas zonder succes. Ik zal dit weekend naar iedereen die in mijn mail lijst staat een file map sturen met foto's. Dit werkt waarschijnlijk wel, want het internet is hier bij mij thuis niet extreem sterk. Dus wees gerust, de foto's komen eraan.

Maar nu eerst is het de beurt aan Zweden. Want ja, daar ben ik ook maar even heen geweest. Tussen twee haakjes, dit had ik ook in mijn vorige blog al aangekondigd, dus als dit voor jouw als lezer een verrassing is, heb je de vorige niet goed gelezen. Afijn, Zweden. Anderhalve week geleden, ben ik een weekendje naar Helsingør en Helsingborg (Zweden) geweest. Deze steden zijn allebei best tof, maar je moet niet verwachten dat je hier dagen kunt rond zwerven. Daar zijn ze ze beide te klein voor. Een dagje per stad is prima, maar niet langer in mijn optiek.

Helsingborg, deze havenstad was vroeger een belangrijke strategische uitval basis tijdens de vele Deens-Zweedse oorlogen. Het enige dat nog is overgebleven van deze oorlogen, is een oude toren die midden in de stad staat. Vanaf deze toren had ik fantastische uitzicht........ kunnen hebben, als ik week later kwam. Want ja, hij ging pas weer 1 april open (# geen grap). Maar goed, na deze toren in ieder geval van de buitenkant te hebben gezien, liep ik wat doelloos verder richting de een van de hoogte punten van de stad. Alle hoogte punten van Helsingborg zijn met bordjes aangegeven, wat erg handig is voor een iets wat onvoorbereide toerist zoals ik.

Na een half uur lopen, kwam ik bij een prachtig landgoed. In deze tuin had ik echt het gevoel, als ik terug in de tijd vloog. Alle gebouwen en natuur worden daar zodanig onderhouden, dat het lijkt alsof het daar nog de 18e/19e eeuw is. Echt fantastisch. Na deze tuin, was het inmiddels lunchtijd. Echter was er niks in de buurt, behalve een Mac. Dus met een beetje tegenzin, daar toch maar gegeten. Wel moet ik zeggen, dat ze daar de beste burger hadden die ik ooit bij een Mac heb gegeten. Een Bic Mac Chicken met extra veel bacon # calorieën bom. Na mezelf dus goed vet gemest te hebben, liep ik verder naar een soort indoor dierentuin. Echt super gaaf, want de meeste dieren lopen/vliegen/zwemmen daar gewoon tussen de bezoekers door. En dan heb ik het ook over de vleermuizen in het donker :P. Na dit dierlijke avontuurtje, liep ik terug naar de kust en heb daar heerlijk aan het water een biertje gedronken en een lekker vis (zalm) soepje gehad.

Aan het tafeltje naast mij zat een Engelse kerel, net zoals ik lekker van het weer en de stad te genieten en we raakten aan de praat. Hij vroeg wat ik hier deed en wat ik in dagelijks leven deed. Nou ik dus vertellen dat ik bezig ben met mijn stage en dat ik chemische technologie studeer. En toen ik dat zei, begon hij te lachen, maar dan wel op zon manier van: "Dit meen je niet." Want wat bleek, hij had ook chemische technologie gestudeerd. En dat maakte het gesprek alleen maar beter, omdat we nu ook over wat meer chemisch gerelateerde onderwerpen konden praten. Na bijna een uur, namen we afscheid en liep ik terug naar de veerboot.

Terug in Helsingør (Denemarken), vond ik het wel tijd voor avondeten. Na wat rondgewandeld te hebben, om te zien wat er open was, kwam ik alleen een Thais restaurant tegen. Na even getwijfeld te hebben of ik hier wel moest gaan eten. Want ja, je wilt eigenlijk wat lokaals. Maar goed, nadat ik daar toch maar gegeten had, voor een zeer schappelijk prijs, heb ik de bus naar het hotel genomen en hier de rest van de avond door gebracht.

De volgende ochtend, welke behoorlijk mistig was, ben ik Helsingør gaan verkennen. Een van de "hoogte punten" of in mijn ogen "diepte punten" van de stad is het aquarium van de stad. Hier hebben ze allerlei vissen en koraal dat gevonden is tussen Helsingør en Helsingborg. "Maar wat is er dan zo erg aan deze plek?" hoor ik u nu denken. Nou, dat je daar bijna 20 euro betaalt om binnen te komen en na een half uur alles wel gezien hebt. Niet helemaal het geld waard dus. Maar goed, op naar dat gene wat wel echt een hoogte punt van de stad is, het Kasteel van Helsingør.

Dit kasteel heeft een stuk of 50 pogingen tot vernieling overleefd, tijdens de vele Deens-Zweedse oorlogen. Dit is ook wel te zien, wat het kasteel heeft veel verschillende bouwstijlen. Volgens vele Denen is dit ook het kasteel, waar Hamlet zich afspeelt. Maar ja, of de Britten dat ook vinden is, nog maar de vraag. Maar goed, dit kasteel is wel echt een vette plek om heen te gaan. De vele zalen en schilderijen die hier te zien zijn, zijn echt prachtig. Voor de fitte mensen onder u, weet ik nog wel een leuke uitdaging, het beklimmen van de wacht toren. Deze toren telt zo'n 250 treden en geeft als je boven komt een prachtig uitzicht. Als er geen mist hangt, wat het die dag wel deed. Maar het tofste aan dit kasteel is de kerker. Hier is het pikken donker. Zelfs zo erg, dat je bijna verplicht wordt, om een mini zaklamp uit de automaat te halen. In deze kerker staat een gigantisch beeldhouwwerk van een viking, die volgens de legende zal ontwaken als Denemarken in gevaar is. Maar ja, of een zwaard en schild helpen tegen een luchtbombardement, is denk ik niet helemaal het geval. Maar dat neemt niet weg, dat het geen awesome beeld is.

Inmiddels vond ik het wel mooi geweest voor het weekend en ben na de lunch naar huis gegaan.

Vorige week maandag zat ik tijdens de lunch met mijn collega's van stage te praten over wat iedereen zoals gedaan had. Nou ik dus vertellen over o.a. dat aquarium in Helsingør wat me zo tegen viel en de meeste van mijn collega's hadden precies hetzelfde ervaring toen ze daar heen waren geweest. Een van hen, gaf mij de tip om naar Den Blå Planet (letterlijk vertaald: "De Blauwe Planeet") te gaan, het nationale aquarium van Denemarken en dan ook als extra optie "het voeren van de haaien" erbij te doen. Dit liet ik me geen twee keer zeggen en die zelfde avond nog had ik online een ticket gekocht voor Den Blå Planet. Dit was zelfs een combi ticket met de dierentuin van Kopenhagen, maar dan moest ik wel binnen 48 uur naar beide attracties gaan. He wat vervelend nou, weer een weekendje wat te doen.

Afgelopen zaterdag was de dierentuin eerst aan de beurt. Deze dierentuin, die één van de oudste van Europa is, is een beetje vergelijkbaar met Burger Zoo in Arnhem, met als grootste verschil dat je nu geen pinguïns ziet bij binnenkomst maar een ijsbeer. Naast deze ijsbeer hebben ze ook nog een aantal andere Scandinavische dieren, zoals wolven, bruine beren en muskusossen. Leuk feitje over deze dierentuin, deze dierentuin kwam een paar jaar geleden in opspraak toen ze een giraf als voedsel aanboden aan de leeuwen. Voor die gene die wel eens op mijn kamertje in Enschede zijn geweest, ik heb hier nog een leuke krantenfoto van aan mijn deur hangen. :P

Maar goed na een uur of twee, werd het tijd voor mij om naar het aquarium te gaan. Ik wilde natuurlijk niet mijn kans om naar de haaien te gaan missen. Hier aangekomen, had ik nog wel even de tijd voordat ik de visjes mocht gaan voeren. Dit aquarium is echt een stuk beter dan die van Helsingør. Veel meer verschillende zeedieren van veel meer plekken op deze aardbol. De meest bijzondere, naast de haaien natuurlijk, zijn de zee otters, die dagelijks een bad van ijsklontjes krijgen om te zorgen dat ze niet te warm worden, de octopus en een vissoort die de naam Arapaima gigas draagt. En dat zijn ze ook. Wat een gigantische joekels zijn dat zeg. Deze vissen kunnen 3 meter lang worden en 200 kilo wegen. Nou de exemplaren die ze daar hadden, kwamen hier denk ik wel dichtbij in de buurt.

Maar goed, na een uur of anderhalf was het dan toch echt tijd om naar de haaien te gaan. Hier kan ik kort en bondig over zijn. Dit is veruit het vetste dat ik hier tot nu toe gedaan heb. Wat was dat gaaf. De rondleiding begon eerst met een tour backstage, waar ik o.a. uitleg kreeg over hoe het daar bij Den Blå Planet aan toe ging. Ze zijn daar naast het verzorgen van de dieren ook bezig met het in stand houden van de populatie. 20% van mijn ticket prijs voor deze geweldige ervaring gaat naar één van die projecten. Dus naast een awesome ervaring, heb ik ook nog wat goeds gedaan voor de onderwater wereld. Een van de plekken waar we langskwamen onderweg naar het haaien bassin, was de waterzuiveringsinstallatie. Deze installatie bezorgd Den Blå Planet, maar 135.000 euro aan elektriciteitskosten...... PER MAAND. Maar na het oorverdovende geluid te hebben overleefd, was het dan toch eindelijk echt zo ver, voedertijd!

Het haaien bassin is veruit het grootste van alle bassins die ze daar hebben. Deze bevat 4.1 miljoen liter water van de 6.7 miljoen liter die ze daar hebben. Dit aquarium bevat naast haaien ook gigantische roggen en andere zeer grote vissen. Allereerst mochten we de roggen voeren. Deze waren ontzettend gretig en sprongen zelfs bijna uit het water om het voedsel van je stok te bijten. En toen was het moment suprême dan eindelijk daar, DE HAAIEN ZELF. Wat een lieve dieren zijn dit eigenlijk. Heel rustig, niet gretig en wachten netjes op hun beurt. Het was zo bijzonder om dit te mogen doen. Dit was de 45 euro meer dan waard. En wees gerust mijn lieve lezers, hier zijn foto's van en zullen uiteraard ook jullie kant opkomen.

Dit was het denk ik wel weer voor deze blog. Dit weekend ga ik even rust nemen en mijn volgende tripje plannen, waarbij ik zoals er nu naar uit ziet een auto ga huren, om wat meer de binnenlanden van Denemarken te verkennen tijdens het Paasweekend.

Met Carlsbergiaanse groet,

Wouter

PS: Wil je ook foto's ontvangen, maar sta je niet in mijn maillijst, laat dan even je mail adres achter in een comment of mail naar wouterlensing@hotmail.com

  • 07 April 2017 - 10:00

    Jan Tiemes:

    Ha die Viking,

    Ik mis nog steeds de Vikingvrouwen in het verhaal.
    Zit er censuur op?

    Succes

  • 09 April 2017 - 17:46

    Thea Wassink:

    Hoi Wouter, we zijn al vaak in Denemarken geweest en bijna alles wat je hebt gezien, zagen wij ook. We hebben alleen nog niet zoveel torens beklommen. ;)
    Heb je het Smørrebrød al eens gegeten? Ik vind deze typisch Deense lunch altijd heerlijk. Als je een auto huurt is het de moeite waard om het vissersplaatsje Dragør te bezoeken. Aan de zuidwest kant van Kopenhagen. Hier woonden vroeger veel Nederlanders en dat zie je oa aan de Nederlandse straatnamen. De kleine haven is ook leuk om te zien!
    Viel het jou niet op dat in Helsingør iedereen met bier sjouwt? De Zweden halen massaal bier in Denemarken omdat het daar goedkoper is. De Denen halen het graagvin Duitsland, ook vanwege het enorme prijsverschil.

    Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Kopenhagen

Wouter

Actief sinds 27 Feb. 2017
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 61194

Voorgaande reizen:

23 Februari 2017 - 27 Mei 2017

Stage in Denemarken

Landen bezocht: